کد مطلب:210746 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:119

نکوهش بیکاران
علی بن عبدالعزیز گفت حضرت صادق علیه السلام از حال عمر بن مسلم استفسار فرمود عرض كردم یابن رسول الله عمر بن مسلم تجارت و بازرگانی را ترك كرده و در گوشه انزوا برای عبادت نشسته در حالی كه او از محترمین موثق بازگانان می باشد او می گوید خداوند كفیل ارزاق بندگان است آنچه باید برساند می رساند.

قال الصادق ویل له اما علم بان الله لا یستجاب له دعوة و كان فی عهد رسول الله جماعة تركوا العمل و التجارة حین نزلت هذه الایه و من یتق الله یجعل له مخرجا و یرزقه من حیث لا یحتسب فلما علم بذلك رسول الله (ص) ارسل الیهم من قال لهم من امركم بهذا قال ان الله كفیل لأرزاقنا فلذلك اعرضنا عن العمل و اقبلنا الی العبادة.

فقال (ص) من فعل ذلك لا یستجاب له دعوة فعلیكم بالاكتساب و التجارة

امام صادق علیه السلام فرمود وای بر او مگر نمی داند خداوند دعای چنین كسی را مستجاب نمی كند آنگاه فرمود در زمان پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله دسته ای از تجار و بازرگانان هنگام نزول این آیه كه هر كس پرهیزكار باشد خداوند از راه بی گمان رزق او را می رساند چون خبر به پیغمبر خدا رسید كسی را نزد آنها فرستاد و پیغام داد كی به شما گفته چنین كنید و چه كسی امر كرده از كار و كسب دست بكشید؟

گفتند خداوند به نص آیه فوق كفیل ارزاق ما می باشد و ما بدین اعتماد از عمل و كار و كوشش دست كشیده ایم و به سوی بندگی و عبادت رفته ایم.

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود هر كس چنین كند دعای او مستجاب نخواهد شد و من به شما تكلیف می كنم كه به كار و كسب و تجارت خود ادامه دهید و پیرامون تنبلی و تن پروری و بیكاری نگردید بدانید كه عبادت اقسامی دارد كه یك نوع آن همین كار و كسب و حرفه و پیشه است تا رزق حلال به دست آورید و بدان امرار معیشت نموده نیروی عبادت بهتر داشته باشید!!

مردی از اصحاب امام صادق علیه السلام گفت من در خانه می نشینم و به نماز و روزه و عبادت اشتغال می یابم رزق من هم می رسد.

امام صادق علیه السلام فرمود این كار كسانی است كه دعای آنها مستجاب نخواهد شد خداوند بشر را برای این خلق نكرد كه در خانه بنشیند و عبادت كند و كل بر جامعه و سربار اجتماع از لحاظ معیشت خود باشد باید دنبال كار و كوشش رفت و عبادت های واجب را هم به جا آورد.



[ صفحه 214]



در یك سخن كوتاه فرمود (ان تارك الطلب لا تستجاب له دعوته) و در بیان دیگر فرمود آن كس كه عبادت كند و با مردم آمیزش و مخالطت و معاشرت داشته باشد و بر آزار و ایذاء مردم از همسایه و غیره صبر و بردباری نماید اجرا و بیش از كسی است كه از جامعه انزوا و گوشه گیری نماید و به عبادت بپردازد.

از مدلول اخبار تربیت و تعلیم امام صادق چنین استفاده می شود كه زندگی اجتماعی مورد توجه خالق است و باید تفصفیه ی نفس و تهذیب اخلاق و تتمیم مكارم در اصطكاك با مردم حاصل شود.